vrijdag 22 februari 2013

Broertjes konijn


De broertjes Konijn liggen zo te zien heerlijk te slapen. Maar ze zijn wat ontdeugender dan het schattige roze drietal. Want o wee, zodra moeder haar hielen gelicht heeft, maken ze er een gezellige boel van! Mams weet dat inmiddels en zodra ze wat gegiechel hoort, sluipt ze op haar tenen naar boven, om de broertjes vermanend toe te spreken.


Als moeder die uitgestreken snoetjes ziet, weet ze al hoe laat het is!


Maar hier slapen ze dan toch eindelijk écht! :-)

Net als mijn oudste zoons vroeger. Ze sliepen gezellig bij elkaar en dan ook écht gezellig! Zo snel ik weg was begon het feest. Ik liep naar boven om de heren vermanend toe te spreken: 'Pas op hoor, 't is afgelopen nu? Gá slapen!' Net toen ik dacht dat de boodschap overgekomen was en ik weer naar beneden kon gaan, keek de jongste (net 2) mij met grote pretogen aan en sprak op verheven toon: 'Há lapen!!'.

Broertjes Konijn worden binnenkort als kraamkadootjes weg gegeven. Het blijft een heerlijk werkje, granny's haken! Tijdens het koffiedrinken, in de auto onderweg naar familie, ik doe het overal. De kleine onderdeeltjes haak ik dan op een rustiger moment. Net als bij het uiltje heb ik randjes ertussen gehaakt van 'wollig' garen (van de Zeeman), zodat het échte knuffeldoekjes geworden zijn. Omdat dit garen eigenlijk voor een dikkere haaknaald bedoeld is, maak ik steeds groepjes van 2 stokjes, in plaats van drie. Doordat het garen in elkaar gaat zitten, zie je daar niets van en bij groepjes van 3 stokjes werden de toeren te dik. Mocht je het ook eens willen proberen, dan scheelt dat weer uitzoekerij! Ik vind de 'knuffel-randjes' een leuk effect geven.

Mijn dochter (12) tekent graag, ik heb hier al eens wat van haar tekenkunst laten zien. Een tijdje geleden hebben we verf gekocht bij de Action en is ze met schilderen begonnen. Dit is haar eerste schilderij, ze maakt ze nu ook als kadootjes voor verjaardagsfeestjes van haar vriendinnetjes:


Ik vond de kleuren zo mooi bij de knuffeldoekjes passen. En ik ben eerlijk gezegd wel blij dat ze deze zelf wil houden. Hij staat hier op de piano en ik geniet er elke dag van!

44 opmerkingen:

  1. Ik vind deze knuffeldoekjes zo leuk! Ik heb er eentje klaarliggen (gemaakt met jouw vertaling) voor mijn neefje dat een dezer dagen geboren moet worden. Als ik het cadeautje heb gegeven, zal ik een foto plaatsen op mijn eigen blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze leuk zeg, die ga ik binnenkort ook eens haken!

    Groetjes martine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn ze leuk en stoer zo in deze jongenstinten. Gisterenavond de laatste draadjes weggewerkt van een roze versie, probeer deze dit weekend nog op mijn blog te zetten. En het doek van je dochter, knap hoor, dan moet je toch wel talent hebben:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige tekening! Echt talent joh!
    En die doekjes zien er ook weer heel lief uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtig marmarel...ik vindt jou blog zo inspirerend...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk die doekjes en dochter lief heeft talent
    groetjs joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schattige konijntjes.

    Zo zeg jij heb wel een kunstenaar in huis hoor! Wat een mooi schilderij. Complimenteer je dochter maar van mij. Super.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die konijntjes zijn echt super schattig!
    Emilia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, wat een schitterend schilderij!
    En ik ben momenteel ook aan het granny's haken, heerlijk! Leuke knuffeldoekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een lieve baby doekjes, daar zal heel wat mee geknuffeld worden!
    Leuk dat je dochter zo van tekenen houdt, het schilderij is prachtig!

    Fijn weekend, lieve groet Herriët

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooooooooooooooooooo ik vind je baby knuffeldoekjes weer zo gaaf. Ik geiet er altijd zo van als je weer wat af hebt. Van mij mag je er nog heel veelmaken hihi.
    Ooooooooooooooooo en dan jedochters teken=en verfkunsten. Wat is ze GOED zeg, top!!!!! Ik vind het zo knap hoe sommigen menesen kunen tekenen.

    Groetjes Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze blijven leuk die knuffeldoekjes en zeker met zo'n lief verhaal erbij !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat schilderij is giga mooi zeg!
    Dan de konijntjes, gniff ik hou er wel van als ze nu en dan ondeugend zijn♥ Wat een dottekes zeg.
    Lieve groetjes Hester

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je konijntjes zijn schattig. Hou ze maar uit de buurt van de mijne, want je weet maar nooit wat er dan gaat gebeuren.... ;-)
    En dat schilderij van je dochter.... 12 jaar??? Zo knap! Dat kan ik echt niet hoor. Ze heeft zeker talent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat gaat héél snel bij konijnen! :-) Wij hebben eens (zonder dat wij en haar baasje het wisten) op een zwanger konijn gepast in de vakantie. 3 dagen nadat ze weer thuis was, kreeg ze 9 jonkies. Ze was voordat ze bij ons kwam logeren éven bij een mannetjes-konijn in de buurt geweest...

      Verwijderen
  15. Wow, je dochter heeft ook talent! Dit paard is mooi geschilderd, dat gaat haar ook goed af!

    De konijnenbroetjes zijn ook schattig. Bedankt voor de uitleg. Ik heb het dametje volledig met haakkatoen gehaakt, daar wordt het geheel wel een beetje zwaar van. Dat zal met andere wol wel meevallen, denk ik?

    Groetjes van Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik tot nu toe acryl-garen, vooral Baby Soft van de Zeeman, dat haakt lekker en voelt lekker zacht.

      Verwijderen
  16. wat een prachtig schilderij van je dochter zeg ♥
    en inderdaad wat een uitgestreken smoeltjes zeg ♥♥ zo lief

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel mooi, die konijntjes. Mijn broer werd vroeger broer konijn genoemd. Hij had twee vooruitstekende tandjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. erg schattig die knuffeldoekjes, ik heb zelf nog nooit granny s gehaakt, wordt toch eens tijd. en de complimenten aan je dochter echt een mooi schilderij geniet er maar lekker van.
    Weekend groetjes Paulien

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuke konijntjes. Vind ook de kleurencombinatie erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. haha als dat haar 1e schilderijtje is...
    ben ik benieuwd wat dat gaat worden met haar,
    ik vind het namelijk PRACHTIG !!
    jouw haakwerk ook hoor haha
    maar dat paard... = geweldig !

    lieve groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook hoor, ik verbaas mij er elke keer nog over. 't Heeft een geslacht overgeslagen helaas! ;-)

      Verwijderen
  21. Wat een heerlijke tweeling die je weg gaat geven als kraamkadootje.
    Wat kan jouw dochter prachtig tekenen en nu ook schilderen. De verhoudingen van het paard zijn prachtig en dan de galop. Ik zie zo het paard van mijn dochter lopen, heel goed gedaan, erg mooi!

    Groetjes Saskia

    heb je mijn give away al gezien op
    www.lafemeenspruiten.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beautiful, I loved your bunnies!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een schatjes, prachtige kleurtjes en compliment voor je dochter haar schilderkunst. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een waanzinnig mooi schilderij, een natuurtalent! En wat een heerlijke paashaasjes....laat de lente maar komen
    xe

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauwww wat een talent heeft je dochter! Daar gaan nog veel kunstwerken volgen denk ik. Ik ben nu al benieuwd. Hehehe deugenietjes zeg je? Ik vind ze toch heel erg cute hoor. En hele mooie kleuren gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een mooi schilderijtje heeft je dochter gemaakt, jou konijntjes zijn echt PRACHTIg. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooie geschilder, W.G.
    Ik doe het niet na. Doorgaan hoor.

    M. jij bent ook weer lekker bezig. Bij het verwijderen van mails kwam ik die van jouw en je site tegen. Je staat nu onder mijn favorieten.

    Groeten vanuit N.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat mooi het schilderij, leuk zeg dochter met schildertalent! Ik ben ook weg van je knuffeldoekjes, ik heb nog een kraamcadeautje nodig. Bedankt voor je vertaling. Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een geweldig lieve knuffeldoekjes, en dat schilderij van je dochter vin ik ook heel mooi, knap gedaan, ze heeft talent.
    De hobbybeurs in Assen heeft ongeveer 100 kramen. Tja, woon ik er dichtbij. De markt is in de TT hallen afslag Assen Zuid van de snelweg. En ik woon in Assen Noord Laat maar horen of het lukt, ik zou het erg leuk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Het borduren van een neusje, heb jij daar een vb van? Doe je dit met borduurgaren? Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het borduren van het neusje heb ik hier gewoon met garen gedaan, waar ik ook mee gehaakt heb (Baby Soft van de Zeeman). De oogjes zijn van koordzijde (DMC). Voor de oogjes werk ik graag met fijn garen, voor het neusje met iets dikker (maar ook weer niet te grof) garen, dat vult makkelijker op.
      Ik heb het nu zo gedaan: Borduur een dwarse lijn tussen toer 9 en toer 10. Ik heb de breedte van de steek op gevoel gekozen. Daarna kies je een punt 1 1/2 toer naar beneden. Dat punt moet precies in het midden van de dwarse lijn vallen. Nu ga je het neusje 'invullen' door van de ene kant van de dwarse lijn naar de andere, steeds aan de bovenkant een stukje op te schuiven en beneden in hetzelfde punt in te steken. Let erop dat de lijntjes netjes naast elkaar vallen en niet over elkaar heen (dat maakt het neusje netjes). Let er ook op dat je niet door de dwarse lijn heen steekt! Als dat klaar is, heb je een driehoek. Nu maak je nog een lijntje naar beneden door vanaf de onderkant van het neusje in één keer 3 1/2 toer naar beneden in te steken. Daarna maak je nog twee kleine steekjes aan de onderkant van deze lijn, schuin naar beneden, waardoor er een omgekeerd v'tje ontstaat.
      Ik hoop dat je het snapt zo? Het is een kwestie van een beetje experimenteren. Het snoetje van het roze konijntje heb ik iets anders geborduurd.

      Verwijderen
  31. Hoi Marmarel
    Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga het nu op die manier een paar keer oefenen. Binnenkort laat ik het resultaat zien. Nogmaals: Dank je wel! Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  32. De knuffeldoekjes zijn erg leuk :) Maar wat kan jouw dochter al geweldig schilderen zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Oh my goodness! If your daughter paints so well at 12, what might she be doing in the future? Well done to her, you must be very proud of her.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. wat een heerlijke en schattige doekjes.. leuk dat verhaal erbij. heel herkenbaar.
    En wat heeft je dochter talent zeg! 12 jaar en dan zo schilderen met goede verhoudingen en prachtige kleuren. Super.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hi, your daughters painting is gorgeous....such a talent.
    I love your cute crochet as well.
    Jacquie x

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. LEUK GEMAAKT!

    Veel plezier op de beurs in Assen! Ondanks dat ik in Assen woon, sla ik die over... Pas nog naar Zwolle geweest naar de Handwerkbeurs en gisteren naar Groningen.

    Geniet ervan!

    P.S. Bedankt voor je leuke reactie bij mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Love your little bunnies...there are so sweet...I have to try one day to do one...
    The horse is amazing too !
    Thanks for your visit and comment !
    Have a great day !
    Hug
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen