zaterdag 18 april 2015

Fimo, fimo en nog eens fimo


De afgelopen weken verliepen niet zo soepel hier thuis. De energie ontbrak mij om te bloggen. Maar vandaag hadden we een héél gezellig dagje, mijn dochter, haar vriendinnetje en ik. 's Morgens vroeg vertrokken we met de auto naar Bussum naar het Fimo-festijn, georganiseerd door Eveline Klootwijk van Crealine. Ruim anderhalf uur rijden, maar dat mocht de pret niet drukken. Vanaf de achterbank klonk vrolijk gezang. Dochter en vriendin hadden 's avonds namelijk een uitvoering met hun tienerkoor. Konden ze mooi nog even inzingen samen! :-) 


Eenmaal in Bussum, reden we zo op onze bestemming af. De dames kozen een workshop uit en ik kon heerlijk rondneuzen bij de kraampjes met fimo-werkstukken,materialen en tijdschriften. Af en toe even kijken bij dochter en vriendin, die heerlijk bezig waren. Het eindresultaat mocht er zijn, zoals je op de eerste foto kunt zien. :-)


Na de workshop keken we nog even samen rond en (waar ik niet zoveel met het maken fimo-etenswaren heb, behalve dan schattige kleine bedeltjes) viel mijn dochter voor het boek: Fimo om van te smullen. Nou vooruit, dan kunnen ze volgende week nog even nagenieten. Beter om voorlopig ons huis te mijden, je weet maar nooit, het kan je een kunst-gebit opleveren. ;-) 

Op de terugweg genoot ik van de prachtige wolkenluchten, in combinatie met koolzaad-bermen langs de A6 door de polder. Wat een mooie rit en dat weer begeleid door vrolijk tienergezang! Een dag met een gouden randje, afgesloten met de uitvoering van vanavond: 



Mijn dochter mocht een solo zingen en dat ging goed. Bij Gospelkoor Rejoice heb ik 17 jaar in het combo gefloten. Mooi om ze weer te horen zingen en het combo te horen spelen. Het was een prachtige avond, tot eer van Koning Jezus, want Hij is die Koning waar het allemaal om draaide vanavond. 


Voor deze avond kreeg ik een 'geheime opdracht': Een burgemeesters-ketting maken voor de jongerenwerker van onze gemeente die het geheel als 'burgemeester' aan elkaar zou praten. Of ik zo'n ketting kon maken? Vast wel! Ik ging aan de slag met mijn bak afval-klei. Alle restjes en kruimeltjes klei verzamel ik daarin. 


Al die restjes werden met een paar druppels baby-olie om het geheel wat kneedbaarder te maken (oude polymeer-klei is vaak erg hard en brokkelig) tot een homogene massa gekneed. 


Al die kleuren door elkaar gekneed leverde een saaie, grijze massa op, precies wat ik wilde! :-) 


 Met behulp van ovale uitstekers maakte ik de schakels.


Na het bakken kregen ze een laagje zilververf.


De schakels werden met ringetjes aan elkaar gezet, nog een 'badge' eraan. En zo was de missie uiteindelijk geslaagd: Een heuse burgemeestersketting. 


Toen we vanmiddag terugliepen naar de auto verzuchtte mijn dochter: 'Ik heb nog nóóit zoiets moois zelf gemaakt'. Geef haar eens ongelijk! :-) Na het concert genoten we nog even na, met haar gezellige waxine-lichtje. En daarna als een haas naar bed: Volgende week de Eind-Cito-toets!


En dan nog een fimo-opdrachtje waar ik aan gewerkt heb: Een mini-workshop voor de Jeugd Alpha-cursus (de basis-beginselen van het christelijk geloof voor jongeren) in onze gemeente. Het was de bedoeling dat ze in een kwartier iets moesten maken. Tja, dan heb je niet zoveel keus. Het werden armbandjes, gevlochten van waxkoord met letterkralen, die ik zelf maakte van fimo-klei. Ik heb een héél handige kleispuit, waar je slierten mee maakt, die je in kleine stukjes snijdt. De letters heb ik erop geschreven met watervaste stift.


De letters WWJD staan voor What Would Jesus (voor christenen hét voorbeeld) Do: Om je er steeds aan te herinneren: Wat zou Jezus doen, als Híj de keuze moest maken waar ik nu voor sta. Mijn dochter wil ook zo'n armbandje. Die mag ze zelf maken. ;-) 

17 opmerkingen:

  1. Wat een leuk blogje. Jullie hebben echt genoten zo te lezen van alles. Mooie werkstukjes van de meiden en jouw ketting mag er ook zijn. Nog een fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is zo'n fijne dag waardevol, hè, als het een periode niet lekker gaat, dat houdt de moed er in :-)
    De meiden hebben prachtige beertjes gemaakt, heel leuk!
    En jij hebt een heel echte ambtsketting gemaakt, heel goed gelukt!
    Fijne zondag, hopelijk blijft de positieve flow nog een tij hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo moeder zo dochter. Wat hebben jullie allebei prachtige dingen gemaakt. Jouw dochter vergeet deze workshop met dit prachtige resultaat niet gauw.
    Deze dag is echt een super dag voor jou en jouw dochter geweest. Dat kon je zo te lezen goed gebruiken. Heb je weer lastige momenten, lees dan dit berichtje nog eens. Misschien geeft jouw eigen dag met een gouden randje je dan wat steun.

    Fijne zondag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat fijn dat je zo'n mooie dag mocht hebben. Ik vond het hier al een beetje stil. Ik wens je ook vandaag weer een fijne dag Marijke, en pas goed op je zelf.
    Je hebt prachtige originele dingen gemaakt, zo knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig blogbericht dat je neerschreef. Ik miste die warme, leuke en (h)eerlijke berichtjes van jou al een tijdje. Maar ben blij je weer eens te "lezen".

    Jullie hebben samen een prachtige dag doorgebracht, een dagje waar jullie enorm van genoten hebben en niet snel zullen vergeten. Een dagje om naar terug te blikken.

    Wat een prachtige creaties hebben jullie daar gemaakt.

    Hoop is een lichtje in jouw hart, dat vandaag moed geeft en morgen kracht. Hou je goed Marijke!

    Fijne zondag, lieve groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk bericht, vrolijk hoor! En wat een mooie werkjes hebben jullie gemaakt, zo schattig!
    Die tip van de baby-olie is geniaal, dat wist ik niet en ik was bang dat ik heel wat fimo weg kon gooien inmiddels maar volgens mij is er nog hoop...?!
    Ik ga er nu echt snel weer eens mee aan de slag, het is gewoon te leuk :D Bedankt voor je inspirerende blogbericht ;)
    Groetjes, Wendy
    Wendy's Mhaaksels

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooi zo'n dag te hebben rejoice ken ik ook mooi !! leuke fimo knutsels kanp gedaan !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer dat je je energie miste ... ik hoop dat het weer terug komt, want het kan zo zwaar zijn om met weinig energie toe te moeten...
    Veel zingen Marijke, dat tilt je er soms bovenuit!
    Wat heb je de burgemeestersketting prachtig gemaakt...
    En ik heb genoten van je mooie blogbericht...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gezellig dat je er weer bent!
    groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie dingen hebben jullie gemaakt, hopelijk gaat het nu wat beter, het mooie weer helpt misschien ook wel mee.
    lieve groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Une professionelle du Fimo !!!!
    Bonne semaine !!!
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heerlijk creatief ben je toch! Dat waxinelicht houdertje is zo schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. jammer dat je zo weinig energie hebt!
    ik hoop dat het allemaal weer terug mag komen. in ieder geval wens ik je veel sterkte
    wel fijn dat je een heel geslaagde dag achter de rug hebt!
    genieten van zulke momenten! voor je het weet is het voorbij

    groetjes
    MArian

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk, gezellig blog heb je , ik ga je volgen.

    Omdat ik door mijn ziekte (ik heb het Ehlers-Danlos Syndroom met o.a. hypermobiele gewrichten gecombineerd met o.a. hart en vaatziekte) en beperkingen, niet meer kan knutselen of handwerken, veel aan huis gebonden ben en toch een beetje bezig wil blijven, ben ik een blog en site begonnen over kleine stichtingen, goede doelen, acties en leuke tips om ze extra aandacht te geven. http://geefeenbeetjeliefdedoor.blogspot.com
    www.geefeenbeetjeliefdedoor.nl
    Als je soms ook eens iets hoort of leest dan mag je het gerust laten weten
    groetjes van Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beide prachtige gedaan hoor. Ben ook zeer geïnteresseerd in het fimo kleien! Zit er nog niet echt in, een workshop bezoeken lijkt me dan ook een eerste begin!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat ben je druk geweest en wat heb je mooie dingen gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vond het concert echt superleuk! Ik heb ervan genoten, en ook van het FIMOfestijn!

    BeantwoordenVerwijderen