dinsdag 5 mei 2015

Gehaakt rokje


Eindelijk klaar! Een paar weken terug begon ik met het haken van een rokje voor mijn jongste dochter. Mijn man en ik waren samen een paar dagen weg en het begin schoot lekker op. Daarna kwamen er steeds een paar toeren bij, tot ik (nadat mijn dochter vroeg: 'Hoe snel kan 'ie klaar zijn, mam?!') vandaag de laatste hand eraan legde. 


Een patroon kon ik niet vinden, alle gehaakte rokjes voor meisjes gaan tot maat 140-146. Mijn dochter heeft maat 164-170. Maar moeilijk is het niet: Je haakt een lossenketting en meet die over het breedste deel van de heupen. Ik heb het verder simpel gehouden: Eerst een band van een toer vasten, een paar toeren stokjes en nog een toer vasten. Vervolgens verder haken met toeren van 3-stokjes-groepjes en een eenvoudig randje onderaan. Tot slot reeg ik aan de binnenkant twee rijtjes elastiek door de band. 
Ze is er héél blij mee: Het rokje komt goed van pas voor de musical van groep 8, het schoolfeest enz. 
Het garen is Stylecraft Wondersoft Merry go Round Blue Denim, ik kocht het bij Atelier 6a




Gisteren zochten we alvast mooie hak-schoenen uit, waar ze ook goed op kan lopen. Ook die heeft ze nodig voor de musical: Ze mag 'op de planken' als Willemien Wielbasis, een nette, en ook héél pittige dame. Ik snap helemaal waarom ze haar voor die rol gekozen hebben. ;-) 
En nu wil ze nog een 'combertje' of hoe heet zo'n ding mam, een héél net jasje! Ik zal maar eens in mijn voorraad stof duiken en mijn naaimachine 'onder het stof vandaan halen' om te proberen low-budget iets te maken. :-) 


Kijk eens wat een bijzonder plaatje van mijn 14-jarige dochter met haar 2 vriendinnen. Mijn oog viel erop toen ze met zijn drieën gezellig bezig waren: Zo mooi, die uitgesproken haarkleuren bij elkaar. :-) Ze waren er zelf ook verrast over. 


We rommelen heerlijk wat aan, deze weken. Vorige week begon mijn middelbare school-dochter met vakantie. We knappen samen haar kamer op: Ze was helemaal uitgekeken op 2 roze wanden. Die zijn nu paars. Nu zijn we bezig met een paar meubeltjes een behandeling geven met Gesso en Greywash. Een experiment, maar het wordt leuk!
Jongste dochter wordt al lekker zelfstandig met koken en bakken. Vandaag bakte ze zelf heerlijke muffins, die ze samen met haar zus versierde. 


Nog 'zomaar een mooi plaatje' waar mijn oog op viel, toen ik mijn jongste dochter vorige week uitzwaaide naar school: Prachtig glinsterende druppels op frisgroene lenteblaadjes: Wat een moois is er te zien buiten in het lenteseizoen! 

19 opmerkingen:

  1. Staat haar leuk en pittig dat rokje! En de muffins zien er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk rokje! De fase waar jij nu in zit, zat ik vorig jaar in met de musical. Het lijkt nu allemaal al weer zo lang geleden. Maar aan alles komt een eind en zelf vind ik het heerlijk dat ik het nu achter de rug heb na al die jaren. En zelfs aan dat er niemand meer thuis komt tussen de middag ben ik nu gewend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig rokje heb je gemaakt.
    Gezellig he die bakkende kinderen, en samen een kamer aanppassen. Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk blogje!
    De lente spat er aan alle kanten vanaf :)
    Mooi hoe kleine meisjes groot worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gaaf rokje, lijkt me ook leuk om eens te maken. Komt op het (hele lange) lijstje ;-) En de muffins zien er geweldig uit! Groetjes, Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. What a lovely skirt! Any cupcakes left?
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. A beautiful skirt, beautiful hairs and yummy cupcakes !!!!
    Have a fun day !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige rokje voor een prachtige dochter. Zij staat er dan ook heel leuk mee. En de schoenen passen er prima bij. Goede keuze !
    Als ik die foto zag van uw dochter en haar 2 vriendinnen dacht ik direct aan K3 :-)
    De natuur is eigenlijk het mooist op dit moment en ook ik kan daar soms heel even bij stilstaan en genieten. Eigenlijk doen wij dit allemaal veel te weinig.
    Wat leuk dat je dochter cupcakes kan bakken. Ideaal voor 4-uurtje bij een kopje koffie :-)

    Wens jou nog een fijne week toe, liefs Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Uit je hele berichtje spreekt: lekker genieten van alles om me heen.
    Zo herkenbaar. Heerlijk!
    Groetjes, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jouw uit het hoofd rokje is top. Het staat prachtig.
    Wat jij verrast worden als je jouw dochter als nette dame gaat zien. Dan ontdek je een andere kant van haar.
    Heerlijk al die belevenissen met jouw dochters. Geniet fijn van ze.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk geschreven, mooi rokje. Heerlijk, zo''n "kijkje in jullie gezin".
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. What a pretty skirt, I ♥ the colors.
    xxx
    Fräulein KidsliKids
    (Sabine)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi dat gehaakte rokje, en wat staat het leuk en vlot !!
    Wat is het een gezellige boel bij jullie, leuk dat wij ook mee mogen genieten.
    Groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi rokje !! Staat je dochter prachtig veel succes met haar musical en gezellig met haar vriendinnen Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk rokje, heerlijke muffins (die ook nog eens heel mooi versierd zijn!) en mooie plaatjes :-) Goed om de dag mee te beginnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat rokje is echt heel hip! Daar worden meiden blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel leuk rokje!
    Mooie foto's ook!
    En nog bedankt voor je reactie op mijn blog! Ik vond het wel een mooie opmerking dat het meelezen een leuk bijverschijnsel is! Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je eindigt met de pareltjes van de natuur. Schitterend die mooie druppels.

    En prachtig he die verschillende haarkleuren. Ja ook zo mooi geschapen.

    En dan je rokje. Nou dame die is echt prachtig geworden hoor.
    Leuk voor de musical.
    Ja dat wordt weer een periode afsluiten voor je dochter.
    Geniet er maar van. Het gaat veel te snel.

    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Such a pretty stripy skirt! Love those gorgeous cup cake decorations too :)
    Happy weekend.
    Helen xox

    BeantwoordenVerwijderen