vrijdag 27 mei 2016

Sjaal uit Haken en Kleur

Hebben jullie dat ook (vast en zeker): Dat je nog zoveel op je lijstje hebt wat je nog wilt maken? Tijd om eens wat af te vinken!

En dat lukte deze week voor het filet gehaakt sjaaltje uit Haken en Kleur. Ik heb het sjaaltje al in zoveel versies voorbij zien komen, allemaal even leuk. En nu heb ik er eindelijk zelf ook één. :-)


De bolletjes garen lagen al heel lang klaar: Egyptisch katoen dat ik kocht bij Sparkelz Creatief. Margriet had toen nog een winkel in een verbouwde garage. Inmiddels hebben zij en haar schoonzus Greetje een prachtig pand in de Nieuwstraat in Zuidhorn. Twee weken geleden kocht ik er nog een bolletje garen bij voor de rand, een mooi en heerlijk zacht gemeleerd garen van Rico. 


Ik ga het vast veel dragen, leuk op een t-shirt of bij een van deze twee vestjes. Ik kocht ze 2 jaar geleden in de uitverkoop bij het Kruidvat. Helaas waren er hardnekkige vlekken in gekomen. Ook met vlekkenmiddel kreeg ik ze niet weg. 


Ik stond al bijna op het punt om ze weg te doen. Nog een keer googlen bracht uitkomst. Baking Soda kan helpen bij hardnekkige vlekken. En laat ik dat nou in huis hebben! Ik maakte een pasta, smeerde dat op de vlekken en liet het een nacht intrekken.


Beide vestjes zijn weer prachtig schoon, I'm happy! :-)) Dit 'wondermiddel' kun je kopen bij de Toko. De drogist heeft het ook wel (zuiveringszout) maar dan is het veel duurder. Het heeft veel toepassingsmogelijkheden, je kunt het bijvoorbeeld ook als rijsmiddel gebruiken bij het bakken.


De afgelopen week bestond uit ziekenhuisbezoekjes. Gisteren ging ik met dochterlief naar de huidarts in het Martiniziekenhuis Groningen. Het was een controlebezoekje en we waren snel klaar. We reden langs de Lidl en trakteerden ons thuis op een kop koffie met een lekker broodje. Een aanrader, het broodjesbuffet van de Lidl! :-)
Afgelopen woensdag was ik zelf een groot deel van de dag in het UMCG, voor een allergietest op de long-afdeling. Een tijdje geleden hoestte ik zomaar bloed op. Het gebeurde een paar keer achter elkaar en de laatste keer was het zoveel dat ik op de spoedeisende hulp terecht kwam. Best schrikken, maar gelukkig bleek uit onderzoeken dat er niets ernstigs aan de hand was. Ik had zelf al het idee dat het met mijn allergische klachten te maken zou hebben. Het bloed ophoesten begon na een grote, nogal stoffige opruimactie op zolder. Dat bleek ook zo: Ik reageerde behoorlijk heftig op de inhalatie-test, waarbij je irriterende stoffen in een steeds iets hogere dosering krijgt toegediend. 


Volgens de longarts heb ik overgevoelige en prikkelbare longen. Allergische astma noemde hij het. Weten we dat ook weer. ;-) Ik heb wat medicijnen mee, maar of ik die ga gebruiken, weet ik nog niet. Hormoonzalf voor mijn huid gebruik ik ook al jaren niet meer. Ik ga liever weer aan de slag met zaken als veel water drinken en goede voeding. Ook goede ademhaling schijnt er een positieve invloed op te hebben, het proberen waard lijkt mij.
Ach en als ik dan toch last van eczeem heb, doe ik toch gewoon een leuk sjaaltje om! ;-)

24 opmerkingen:

  1. Dat was schrikken dan, dat bloed ophoesten! Gelukkig dat je nu weet wat het is. Ook ik struikelde behoorlijk na de tweede dosis al bij de histaminetest... Bij mij heet het dan weer astmatische bronchitis. Heb altijd inhalators.

    Prachtig sjaaltje, mooie kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie kleurtjes. Ik maakte hem ook al een keertje. Leuk ontwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke sjaal! Ik heb nog zoveel projecten waar ik graag eens aan zou beginnen, ik denk niet dat ze ooit allemaal af zouden komen..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig sjaaltje, kben er ook mee bezig. Een knalroze wordt het bij mij. Super leuk, naar eigen patroon dat wel. :) Sterkte met je gezondheid.

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lovely scarf !!!
    Have a nice weekend !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Marijke,

    Wat een kleurrijk sjaaltje! Leuke wol om mee te haken lijkt me.
    Ik vind het mooi hoe je omgaat met medicijngebruik. Dat je niet klakkeloos doet wat er voorgeschreven wordt!
    Wens je er veel sterkte mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lief dat sjaaltje het vrolijkt je helemaal op en dat is wel nodig als je de rest leest. Toch een hele schrik als je bloed ziet! Nu je weet hoe het komt kun je er beter mee om gaan om het te voorkomen.
    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een vrolijk lief sjaaltje. Gelukkig maar dat het niet iets vreselijks is met dat bloed ophoesten. Dat klinkt heftig. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi sjaaltje... En ja, ook ik heb nog zoveel te doen om te haken... Nu zeker bij het zien van je sjaal. Ik heb het boek boek ook, trouwens...
    Veel beterschap in elk geval!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo dat is schrikken bloed op hoesten. Fijn dat je weet wat het is, maar lastig is het wel. Beterschap daarmee.
    Het sjaaltje is erg mooi geworden.

    liefs en een fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk sjaaltje. Baking soda gebruik ik wel geregeld in huis. Ook om bv een thermos mooi proper te krijgen, ideaal middel hiervoor.
    Zal wel verschieten geweest zijn maar gelukkig is alles goed met jou. Is wel een felle reactie hoor!

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schrik, gelukkig is het wel gelijk goed onderzocht en weet je nu wat het is. Sjaaltje is erg leuk, er staan zoveel mooie dingen in dat boek
    , deze staat ook nog op t lijstje bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooie sjaal en sterkte met je gezondheid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie sjaal. Die staat ook nog op mijn lijstje hihi. Wat vervelend van je gezondheid. Dat kan best schrikken zijn. Ik heb vorig jaar 4 dagen stage gelopen op de longafdeling en daar was ook een man die bloed ophoestte: wisten ze ook niet wat het was. Ben er helaas ook niet achter gekomen want toen zaten mijn 4 dagen erop haha. Hopelijk gaat het snel beter :-). Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een leuk sjaaltje in die kleurtjes. Bedankt voor je vlekken-tip, dat ga ik zeker eens proberen! Hier in het dorp is sinds kort een lidl, ook met verse broodjes. Alleen die heerlijke lucht van versgebakken brood al als je de winkel binnen komt mmmm..
    sterkte met je gezondheid!
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh joh, dat was niet zo leuk! Gelukkig dat het meegevallen is. Mooi sjaaltje! Staat erg leuk. En die tip van baking soda kreeg ik pas van iemand anders. Werkt inderdaad erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie sjaal!
    Hoop dat de schrik wat gezakt is, want schrikken was het vast.
    Ik heb mijn eczeem en zonneallergie , weg kunnen krijgen door goede vitamines en mineralen.
    Misschien iets om uit te proberen?
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Volgens mij ben ik voor het eerst op je blog? Dank voor je reactie bij mij. Jammer dat je te laat was om mee te doen aan de give away. Er komt er vast nog wel een keer een. Wat heb je een leuk sjaaltje gemaakt zeg. Allergie is herkenbaar. Je kunt er best veel last van hebben. Sterkte! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig sjaaltje en dank je wel voor de tip! Van die soda. Bah, ik zou ook heel erg schrikken van bloed ophoesten. Allergisch astma kan veel problemen opleveren. Inhalator in de buurt houden als je in het stof zit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. I love the scarf, the yarn is beautiful. It is so hot here now, I've already put all my scarves away for the year.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh dat moet schrikken zijn geweest als je ineens bloed ophoest! Gelukkig niks ernstigs. Dan maar manlief in het vervolg laten stoffen en poetsen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beautiful! I love the colours! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie en makkelijke sjaal die je zeker veel zult dragen, omdat is zo kleurig is. Ik denk dat dat randje erlangs het extra leuk maakt.
    Dank voor de wastip!
    Wel goed dat je dat van die allergie weet.. Want dat zal toch schelen als je het goed kunt aanpakken met medicatie en ruimen. Succes want voor ons -doe het zelvers- met al onze spullen is dat een hele opgave

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een belevenissen! Je sjaal is heel vrolijk. Wat een geluk dat je de vlekken er toch nog uit kreeg. Je hebt gelijk dat er heel veel prijsverschil is in die bakingsoda. Ik heb er soms wel een dikke prijs voor betaald.
    Wat schrikken dat je bloed ophoestte. Fijn dat er niets ernstigers achterweg kwam. Ook mooi dat de controle van je dochter goed ging.
    Leuk om even weer bij je te lezen!
    Groeten Anita

    BeantwoordenVerwijderen