donderdag 14 september 2017

Doily-flower tablecloth

Vorig jaar kreeg ik op mijn verjaardag het nieuwe garen van Scheepjes Maxi Bonbon. Ik had nog geen idee wat ik ermee wilde doen. In de loop van de jaren had ik al heel wat bolletjes garen verzameld van allerlei merken, die qua dikte ook goed met dit garen te combineren zijn. 


Voor de grote vakantie zag ik de Scheepjes Gardenflower CAL voorbij komen. Wauw, wat mooi! Zoiets wilde ik gaan maken. Deze CAL is alleen als pakket verkrijgbaar. 


Daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatief, want garen heb ik genoeg. ;-) Toen ik de doily van de Scheepjes-CAL van dichtbij bekeek, leek deze mij ook niet zo leuk om te haken. Veel te veel vasten (voor mij dan), hoewel ik het eindresultaat prachtig vind. 


Ik vond een mooie doily, maar die was niet geschikt omdat het aantal punten niet klopte. Toen ben ik zelf wat gaan proberen. Na een aantal keren uithalen en nog eens proberen is dit eruit gekomen.  Als ik tijd heb, zal ik het uitwerken en delen op mijn blog. Mijn dochter zag de doily's en riep: 'Oh leuk, ik wil ook wel zoiets voor op mijn Ikea-tafel'. Nou vooruit, ik denk dat ik garen genoeg heb voor twéé kleedjes. Het patroontje haakt lekker weg in elk geval. Eerst haak ik nog even door aan dit kleed, het wordt nog groter.:-) 


Het garen ging mee op vakantie naar Zweden, waar we genoten van een heerlijke vakantie in dit prachtige huis in de provincie Värmland. 


Echt een heerlijke plek, een aanrader als je van Zweden houdt. De eekhoorntjes renden om het huis. Er rende er zelfs een keer één op een meter afstand voor mij langs, toen ik lekker buiten op de veranda zat te haken. Ze bekeken ons net zo hard als wij hun. :-) 


Jongste dochter had haar loomspullen, die al 2 jaar onaangeroerd in de kast lagen meegenomen. 


En kijk eens, ze kan het nog!


We genoten van mooie wandelingen. Onze oudste dochter werkte voor een paar weken in Zweden. 's Middags was ze vaak een paar uur vrij en dan liet ze ons de mooiste plekjes zien. ! Na een jaar zweeds studeren spreekt en verstaat ze de taal goed. Handig zo'n gids!


Dochterlief viel op haar rug in het zachte mos. :-) Om eerlijk te zijn ging ik zelf ook een keer, toen we aan het bosbessen plukken waren, met emmer bosbessen en al. Gelukkig moesten de anderen zo hard lachen, dat ze niet op het idee kwamen om een foto te nemen. Wat ze achteraf erg jammer vonden. ;-) 


Toen we in een pittoresk plaatsje stopten om een kerk te bekijken, viel mijn oog op deze kleine huisjes. Hé wat ziet dat er leuk uit, wat zou dat zijn? 


Nou dat trof ik! Het waren stuk voor stuk kleine winkeltjes met zweedse handwerksters/hobbyisten die hun spullen te koop aanboden. Hier ben ik in het winkeltje van Agneta. Ze maakt de prachtigste werkstukken met een oude middeleeuwse handwerktechniek: nalbinding (met zo'n zweeds rondje op de a, maar die kan ik niet vinden). 


Ik heb een paar wantjes gekocht. Wie weet, ga ik het zelf nog eens proberen. Prachtig, die oude handwerktechnieken!



Ze verft haar eigen garens en gaat het bos in om de materialen te zoeken. Ze maakt er de mooiste kleuren mee, prachtig om te zien! Ik trof het dubbel, want het was de laatste dag dat de winkeltjes open waren. Mochten we volgend jaar weer naar Zweden gaan, dan ga ik er zeker weer kijken.


Hier zijn dochter M. en dochter W. bezig met het opzadelen van de paarden. Dochter M. werkte in een B&B, waar zij de paardrijritten deed met de gasten. In haar vrije uren, heeft ze met haar zusjes een rit gemaakt. Wat hebben ze genoten! 


We werden twee keer uitgenodigd voor een echte zweedse maaltijd in de B&B. Samen met de gasten genoten we van een maaltijd van Valukorv (een soort gelderse worst) met een heerlijke kaassaus uit de oven, met aardappels en mais, mmm heerlijk!


Onze vakantie zit er weer op en de scholen zijn alweer begonnen. Oudste zoon is nog thuis voor een paar weken, gezellig! Zijn studie in Duitsland begint pas in oktober. Ondertussen ben ik lekker bezig met het uitmesten van mijn hobby-kamer. Als het klaar is, zal ik jullie het resultaat laten zien!



15 opmerkingen:

  1. Lovely tablecloth and pictures !!!!
    Thanks for sharing !
    Have a nice day !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahhhh, ik mis het stukje van mijn hart dat nog ergens in Zweden moet liggen opeens weer heel erg!
    Je kleedje is heel vrolijk, snap best dat je dochter er ook een wil. De creatie van de looms vind ik fantastisch, heel knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh wat een leuk stukje om te lezen, mooi die gehaakte rondjes en wat hebben jullie het leuk gehad in Zweden.
    Het rondje op de a krijg je als je op alt drukt en tegelijkertijd 134 in toetst (bij mij dan hoor, hopelijk ook bij jouw).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je weer heerlijk veel te vertellen en te laten zien! Superleuk dat je nu zelf een alternatieve doily hebt gevonden/ontworpen waarmee je aan de slag bent gegaan. Het ziet er veelbelovend uit.
    Jullie hadden een prachtig huis daar in Zweden (heb het linkje even opgeslagen voor wie-weet-ooit ..), en ik hoop dat jullie nog lang nagenieten van de kostelijke tijd die je daar hebt gehad. Heerlijk om even mee te genieten!

    Groetjes en fijn weekend
    Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijke vakantieverhalen! En een mooi kleedje heb je gehaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat hebben jullie het leuk gehad in Zweden! En wat is het toch ook een heerlijk land! Je doilydeken word echt prachtig! Wat een fleurigheid. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heerlijke foto,s van jullie vakantie,prachtig daar,een rust ook daar of niet,nou succes met je haken hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mij heb jij echt giagantisch genoten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi when will there be a pattern please for the flowers

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What a fantastic idea for a birthday gift! And you've certainly put it to good use, the runner is gorgeous.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een fijne foto's weer! Een prachtig vakantie land lijkt me het! Leuk dat jullie ook een prive gids hadden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met plezier gelezen, dit verslag!
    Knap dat je zelf je haakpatroon hebt bedacht. Dat is het leuke als je ervaren bent met handwerken.
    Wat en mooie foto’s van Zweden. Dat vakantiehuis ga ik eens nader bekijken, voor als wij plannen krijgen om naar Zweden te gaan.
    Je kinderen zijn bezige bijen.
    Hier komt ook af en toe de loomdoos tevoorschijn. Ene dochter is er ook heel bedreven in.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sweden looks beautiful! Peaceful. I found your beautiful tablecloth at the Link Your Stuff party, and would like to invite you to come share it at our October Granny-Spiration Challenge, which is a granny square link up. It can be found here: http://eyeloveknots.blogspot.com/2017/10/pumpkin-pixel-art-free-crochet-pattern.html. I have also pinned the tablecloth. I think I would like to make something like that next Spring.

    Alexandra of EyeLoveKnots

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hee vrouwtje, he he, je weer gevonden. Was even uitvogelen hoe ik je weer terug kon vinden maar ik heb je. Heerlijke foto's hoor. En weer een mooie loom creatie van je dochter. Ik ga je weer volgen hoor.

    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen