maandag 20 november 2017

Crochet star Jip by Jan

Afgelopen zondag ging ik met twee vriendinnen naar een Vrouwenspecial in Drachten. Iedere deelneemster nam een kadootje mee, voor een andere vrouw. Het thema van het kadootje moest te maken hebben met: 'Gezellig een avondje op de bank'.  


Ik bestelde het haakpatroon van de sneeuwvlok van Jip by Jan. Die had ik een paar weken geleden voorbij zien komen en ik vond 'm direct al zo mooi. Ik ontving het patroon bijna direct na bestellen in mijn mail-box. Fijn, ik kon er snel mee beginnen. De ster haakte ik met garen (wat ik nog had liggen) in dezelfde dikte als Scheepjes Maxi Bonbon en haaknaald 1.75. 


Ik bewerkte een leeg potje met Gesso en plakte er aan beide zijden een gehaakte ster op. Het randje werkte ik af met Essentials Crochet Glitz van Rico Design. Ik kocht het bij Sparkelsz Creatief. Met het dunne garen geeft het een mooi, kant-achtig effect. Bij de grote ster heb ik het witte gedeelte met dikker garen gehaakt. Voor het randje heb ik hetzelfde (dunne) garen gebruikt en daarvoor heb de laatste toer iets aangepast. 


Ik deed er nog andere leuke spulletjes bij: Een enveloppe, versierd met een gehandletterde tekst, met daarin een paar theezakjes en chocoladetoffees. Het voorbeeld voor deze letters komt uit de Hobby Handig. Ik volgde pas geleden een workshop Handlettering, daar vertel ik zo meer over. 


Verder een Bookazine, behorend bij het blad Puur! en een boekenlegger met een mooie bijbeltekst. Daar kun je toch zeker een avondje mee 'bankhangen', dacht ik zo. :-) 
Tot slot pakte ik alles mooi in met cellofaan, papiertape en kraaltjes en deed er nog een gezellig kaartje bij. Ik hoopte dat de spulletjes goed ontvangen zouden worden. 
Met mijn vriendinnen genoot ik van een gezellige middag en avond, met de inspirerende spreekster Marja Krans, samen zingen en gezellig eten. Bij binnenkomst leverde ieder haar kadootje(s) in en bij het naar huis gaan kreeg ieder willekeurig weer een kadootje mee. 


Hoe leuk is het dan om 's avonds een berichtje te krijgen via Facebook met ... een bedankje! Mijn pakje was terecht gekomen bij de favoriete basisschool-juf van mijn jongste dochter. Ze heeft drie jaar bij haar in de klas gezeten. Ik sprak haar even, toen we de zaal uitliepen ná de special. Er waren bij elkaar 800 vrouwen, hoe bijzonder is het dan dat zij mijn pakje kreeg! Ik was er heel verrast en blij over. Helemaal omdat zij ook erg creatief is én van handletteren houdt. Fijn om even zo'n lief en persoonlijk bedankje te krijgen. Juf K. was zó lief, verzuchtte mijn dochter toen ik het haar vertelde. 
Zelf kreeg ik een klein houten tafeltje wat je op de leuning van de bank kunt klemmen, heel handig! Dank je wel lieve geefster, al ken ik jou niet!


Ik schreef zonet al dat ik een workshop Handletteren gevolgd heb. Al tijden heb ik spullen voor Handletteren in huis en het kwam er maar niet van om er mee te beginnen. Ik had even een zetje nodig. Nu is het zo leuk dat mijn blog-vriendin Lize van het blog Bonjoli Letters en Lijnen verhuisd is naar een paar dorpen verderop als het dorp waar ikzelf woon. Zo was ik de ene week bij haar op de koffie in haar nieuwe huis en de week erna deed ik gezellig een workshop bij haar: Cadeaulabels Handletteren. Lize heeft al heel wat ervaring met handletteren en maakt prachtige kaarten en andere creaties. Daarbij geeft ze workshops en dat doet ze heel leuk!


Ik maakte twee labels (meer mocht ook, maar ik schiet nooit zo erg op in een groep 'gezellig beppende dames' ;-) ). En oh wat is dat leuk om te doen! Ik ga zeker nog eens een workshop volgen, om wat meer technieken uit te proberen. 


Deze labels heb ik gemaakt om bijvoorbeeld de 'potjes van Klaske'  van een bijzonder label te kunnen voorzien. Hoewel ik het geprinte label aan het kikkerpotje ook erg leuk vind. 


De afgelopen weken stonden verder in het teken van muziek studeren voor een uitvoering voor een groep bewoners van het Zonnehuis. We hadden afgesproken om zwart te dragen met een rood accent. Laat ik nu niets roods in huis hebben. Ik dook daarom mijn kralenbakken in en flanste deze ketting in elkaar. 


Afgelopen zaterdag was de uitvoering. We speelden voor een genietend publiek met ons kwartet, wat bestaat uit piano, marimba, dwarsfluit en saxofoon. Tijdens de uitvoering was ik 'een fluitist op sokken'. :-O Het was namelijk zó warm in het Zonnehuis (logisch, dat is nodig voor de bewoners), dat ik het al bij het inspelen 'stond te koken'. Niet handig voor mijn concentratie. Ik gooide gauw mijn laarzen uit en dat was beter te doen. De pianiste vond het erg onbescheiden dat ik gelijk maar 'mijn schoen ging zetten', al voor de uitvoering begonnen was. ;-) Nou ja, Sinterklaas was tenslotte in het land aangekomen, diezelfde dag. :-)  's Avonds gingen we gezellig samen uit eten. 
Nu de uitvoering erop zit, kan ik weer verder met nieuwe projecten: Voor Sinterklaas en voor de verkoop, er staat weer wat op stapel binnenkort. :-) 

18 opmerkingen:

  1. Eeg leuk idee om een cadeautje voor een ander te maken zo. Ik vind de ster ook zo'n mooi patroontje, maar eerst andere dingen afmaken voor Sinterklaas, heb ik tegen mezelf gezegd. Verder weer een erg gezellig blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke creaties!. Het potje is super mooi geworden en die ster maakt het helemaal af. Wel een hele mooie van vorm die ster. Benieuwd wat je nog allemaal in petto hebt :-)) Heb weer lekker kunnen genieten van jouw berichtje en foto's, waarvoor dank.

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk lezen deze creatieve post ...
    Hartverwarmende cadeautje van jou voor je vriendin ...
    Fijne dinsdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lovely creations !!!!
    Have a shinny day !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk Marijke,
    Gezellig he, zo dicht bij elkaar wonen. SNel weer afspreken. Het potje is zo leuk geworden, en je labels ook. Super idee om het aan die mooie potjes te hangen. Het potje met de ster is ook erg mooi. Leuk cadeautje.
    liefs,
    lize

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een leuk idee om cadeautjes in te leveren en bij vertrek willekeurig uit te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi cadeau-pakket heb je gemaakt! Logisch dat het gewaardeerd werd!
    Ook de labels en de potjes zijn super!
    Mooi dat de uitvoering een succes was, fijn als je zo mensen een fijne dag kunt bezorgen met mooie herinneringen voor nog een tijd erna.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig zo'n vrouwenspecial! Het kan je zo enorm goed doen. Ja, bijzonder dat deze lieve juf jouw cadeautje kreeg. Handletteren is heerlijk om te doen, maar je moet er echt tijd voor vrijmaken vind ik.
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een gezellige blogpost is dit. Leuk om allemaal te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi blogbericht en wat ben je fijn creatief bezig geweest. Heel mooi! Fijne avond!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is het leuk om te handletteren, zo mooi gedaan zeg!
    De andere cadeautjes zijn ook prachtig, vooral de gehaakte sterren.
    Wat een lange post, veel te lezen, maar wel leuk.
    Lieve groetjes,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je bent goed bezig! Wat een leuk cadeausetje. Ik snap wel dat jedaar iemans blij mee hebt gemaakt. En verder ben je ook nog flink bezig geweest. Leuk, die labels en je ketting.
    Ik moest wel even lachen bij je verhaal over 'fluitist op sokken', kan me goed voorstellen hoe warm het in een bejaardenhuis kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi pakketje heb je ervan gemaakt, ziet er heel gezellig uit allemaal. Je labels zijn ook leuk geworden, Bonjoli volg ik ook :-) Fijn
    weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldig iets! Theezakjes en chocoladetoffees zijn een leuke combinatie en je handlettering is heel mooi gelukt. Ik heb een boek voor handlettering voor mijn verjaardag gekregen maar aarzel nog steeds om een beginnetje eraan te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. What a nice idea, to share gifts with crafting friends. and your jar is so pretty and festive, I'm sure everyone liked it.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een gezellige dingen allemaal. En met zoveel vrouwen samen zijn, fantastisch. En ook fijn dat je cadeautje zo goed terecht is gekomen bij iemand die waardeert wat je maakt. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  17. love that snowflakes with gold edging

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hee vrouwtje,

    Wat een gezellige blog heb je weer geschreven. En wat een leuke dingen heb jij gemaakt voor een andere vrouw. Maar ook zulke leuke gekregen.

    Grappig dat Handletteren al is het niets voor mij. Maar erg leuk om te zien. Een kennis van mij, doet dit ook.

    Fijn, dat je met het kwartet, weer mensen blij gemaakt hebt, met de muziek.

    Lieve groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen